מחלות מעי דלקתיות אצל ילדים ותינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות מעי דלקתיות בקרב ילדים ותינוקות קרוהן וקוליטיס כיבית הן מחלות מעי דלקתיות שמתאפיינות בתקופות של התפרצות או התלקחות (התקף) ובתקופות של רמיסיה או נסיגה. מחלת קרוהן יכולה לפגוע בכל אחד מחלקי מערכת העיכול ומחלת הקוליטיס הכיבית יכולה לפגוע אך ורק באזורים שממוקמים בין פי הטבעת לבין המעי הדק הסופי.

מחלת המעי הדלקתית (קרוהן או קוליטיס כיבית) יכולה להופיע בכל שלב בחייו של האדם ומרגע שהופיעה תלווה את האדם למשך כל ימי חייו. בנוסף לתסמינים שמופיעים במערכת העיכול, המחלות השונות באות לידי ביטוי לעתים קרובות גם בבעיות בריאותיות במערכות גוף אחרות לרבות מערכת הדם, השתן, העור, הנשימה, הראייה ועוד.

לאחרונה הולכת ומתגבשת ההבנה כי מחלות מעי דלקתיות בקרב ילדים ותינוקות באות לידי ביטוי באופן שונה מאשר בקרב מבוגרים ולפיכך יש להתייחס אליהן באופן שונה מבחינת האבחון והטיפול. בשוני זה ניגע בהרחבה במאמר זה.

הגורם להופעת המחלה

כיום מקובל לחשוב שהגורם להתפרצות קרוהן וקוליטיס כיבית הוא שילוב של גורמים גנטיים עם גורמים סביבתיים. עם זאת, בילדים נראה שלמרכיב הגנטי השפעה גדולה יותר על הופעת המחלות בין היתר כיוון שמשך החשיפה שלהם לגורמים סביבתיים קצר יותר.

כמו כן, בשנים האחרונות התגלו מספר גנים שלוקחים חלק בהיווצרות המחלות בקרב ילדים שלא נמצאו בקרב מבוגרים שחולים במחלות מעי דלקתיות.

המיקום של המחלות במערכת העיכול

קרוהן וקוליטיס כיבית שמופיעות בילדים נוטות להיות הרבה יותר מפושטות מאשר קרוהן וקוליטיס כיבית שמופיעות במבוגרים. כך למשל רק בקרב שליש מהחולים המבוגרים בקוליטיס כיבית כל המעי הגס יהיה מעורב במחלה בעוד שהמעורבות המלאה של המעי הגס מופיעה בקרב שבעים עד שמונים אחוז מכלל הילדים הסובלים מקוליטיס כיבית.

באופן דומה מעורבות של המעי הגס, המעי הדק התחתון והמעי הדק העליון במחלת קרוהן אופיינית רק לעשרה אחוז מכלל המבוגרים בהם המחלה התפרצה בבגרות בעוד שבילדים היא אופיינית לכשלושים אחוז מהחולים.

מידת החומרה של המחלות

באופן גורף ומובהק סטטיסטית קרוהן וקוליטיס פוגעות באופן חמור יותר בילדים ובתינוקות מאשר במתבגרים ובמבוגרים. למעשה ככל שהחולה צעיר יותר, כך המחלה פוגעת בו באופן חריף יותר והחולים הקשים ביותר הם תינוקות מתחת לגיל שנתיים.

התגובה לטיפולים השונים

הנתון המעודד ביותר שעולה ממחקרים רבים שבוצעו בילדים ובתינוקות שחולים במחלות מעי דלקתיות הוא שהתגובה לטיפול בקרב אוכלוסייה זו חיובית יותר וטובה יותר מאשר באוכלוסיית המתבגרים והמבוגרים.

אחת הסיבות היא שככל שמשך המחלה קצר יותר, כך התגובה הטיפולית טובה יותר. בהתאם לכך, כיום נהוג לטפל במחלות המעי הדלקתיות באופן אגרסיבי יותר בילדים על מנת להפחת את הסיכון להחמרה ולסיבוכים האופייניים למחלות אלו.

בעיות גדילה

בעיות גדילה אינן פקטור בשום צורה בכל הקשור למבוגרים שסובלים ממחלות מעי דלקתיות. עם זאת, בקרב ילדים ותינוקות זהו אחד הנושאים החשובים ביותר שיש לתת עליהם את הדעת.

בעוד שמחלת הקוליטיס הכיבית לא פוגעת בגדילה, הרי שילדים ותינוקות שחולים בקרוהן לא תמיד מממשים את פוטנציאל הצמיחה שלהם. הגורמים לכך כוללים בין היתר שיבוש בפעילות הורמון הגדילה, חסרים תזונתיים על רקע של תת ספיגה או הימנעות מאכילה מספקת וטיפול ממושך בתרופות סטרואידיות. לפיכך, ילדים ותינוקות שחולים במחלות מעי דלקתיות צריכים להיות במעקב גדילה צמוד.

ההתייחסות השונה לתינוקות ולילדים

כתוצאה מכל הגורמים שהוזכרו לעיל ומגורמים אחרים לרבות גורמים נפשיים וחברתיים רבים, ישנה חשיבות רבה להתייחסות שונה לחלוטין כשמטפלים בילדים ובתינוקות שחולים בקרוהן ובקוליטיס כיבית וכשמטפלים במבוגרים החולים במחלות אלו.

באופן כללי ההמלצה היא לטפל בילדים ובתינוקות באופן מולטי דיסציפלינרי ולהפקיד את הטיפול בידי צוות רב מקצועי שכולל אנשי רפואה ופרה-רפואה שמתמחים בטיפול בילדים עם מחלות מעי דלקתיות באופן ספציפי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו