סיבוכים לקרוהן וקוליטיס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סיבוכים לקרוהן וקוליטיסקרוהן וקוליטיס הן מחלות ששייכות לקבוצת מחלות המעי הדלקתיות הכרוניות.

המחלות באות לידי ביטוי בתקופות של התלקחות ונסיגה (רמיסיה) כאשר בזמן הרמיסיה התסמינים אינם מורגשים כלל. בזמן ההתלקחות התסמינים יכולים להופיע בדרגת חומרה גבוהה מאוד ואף להוביל לנזק בלתי הפיך למעי. במצבים מסוימים אף ישנו צורך לבצע התערבות כירורגית כפי שנפרט בהמשך.

ההבדל המרכזי בין שתי המחלות הוא שמחלת הקרוהן יכולה לפגוע בכל אחד מחלקי מערכת העיכול לרבות הפה, הוושט, הלוע והמעי הגס ואילו מחלת הקוליטיס פוגעת אך ורק בחלקה התחתון של מערכת העיכול כלומר במעי הגס, ברקטום, בפי הטבעת או במעי הדק הטרמינלי.

הסיבוכים שנזכיר במאמר זה לא תמיד מתרחשים בחולים במחלות אלו ולמעשה ישנם מקרים בהם התסמינים מופיעים בדרגת חומרה כל כך נמוכה עד שאים מורגשים כלל, קחו זאת לתשומת לבכם.

חסימת מעיים

חסימת מעיים היא מצב שבו לא מתאפשר מעבר מזון בצינור העיכול. החסימה יכולה להיות להתרחש כתוצאה מפיתול של הצינור או כתוצאה מהתעבות הדופן הפנימית של המעי. במצבים חמורים ישנו צורך לכרות את האזור החסום אך ישנם גם מצבים שבהם החולה מועבר להזנה דרך הווריד ולאחר תקופה מסוימת הנפיחות יורדת והחסימה משתחררת.

בנוסף לחסימה, יכולים להתקיים מצבים של היצרות במערכת העיכול שדורשים התייחסות תזונתית ותרופתית שונה.

פיסטולה

פיסטולה היא חיבור לא טבעי שמתרחש בין שני איברים בגוף האדם שבאופן שגרתי לא אמורים לבוא במגע זה עם זה. הפיסטולה אופיינית בעיקר למחלת קרוהן אך יכולה להתרחש גם כתוצאה מפציעה, מזיהום חריף או אפילו באופן מכוון בתהליך כירורגי.

ההשקה הלא טבעית יכולה להתרחש למשל בין חלקי המעי הדק השונים לבין עצמם, בין המעי לאיברים פנימיים אחרים ואפילו בין המעי לעור מה שעלולה להוביל להפרשה צואתית דרך עור הבטן.

כמו כן, פיסטולה יכולה להתקיים בין המעי הדק לשלפוחית השתן ולהתבטא בהפרשה של שתן צואתי ובמקרים נדירים אף מתרחשת השקה בין מקטע מסוים במערכת העיכול לווגינה.

טחורים

טחורים הם כלי דם נפוחים וכואבים שמופיעים באזור פי הטבעת שנוטים לדמם בזמן הטלת צואה או בזמן ניגוב הישבן בשירותים.

פיסורה

פיסורה היא חתך, סדק או קרע לא טבעי בעור באזור התעלה האנאלית. את הפיסורה מאפיינת הופעה של דם טרי שניתן לראות באסלה או על נייר הטואלט בעת ניגוב הישבן. כמו כן, הסיבוך מתאפיין בכאב בדרגות חומרה שונות שמופיע בזמן הטלת צואה.

הטיפול בפיסורה מתבצע לרוב על ידי משחות שונות, בקצף בעל מרכיבים קורטיקוסטרואידים ובמקרים חריפים על ידי התערבות כירורגית בה מוסר המקטע שבו הופיעה הפיסורה.

אבצס

אבצס או מורסה הוא סיבוך נפוץ יחסית של מחלות המעי הדלקתיות. מדובר על היווצרות של אזור מוגלתי שמוקף ברקמה מתה. האבצס האופייני למחלות המעי הדלקתיות מופיע לרוב בפי הטבעת אך באופן עקרוני יכול להופיע לכל אורך מערכת העיכול בתלות באזור הפגיעה של המחלה.

פרפורציה

אחד הסיבוכים המסוכנים ביותר נקרא פרפורציה. מדובר למעשה על נקב שיכול להופיע בכל חלקי המעי. במצבים בהם מתרחש נקב בצינור העיכול תוכנו עלול להישפך לחלל הבטן ולגרום לדלקת שנקראת פריטוניטיס. מדובר על מצב שיכול לסכן חיים ולכן נדרשת התערבות רפואית מידית.

את הפרפורציה ניתן להדגים בבדיקות הדמיה והטיפול יכול להיות אנטיביוטי בלבד אך במקרים רבים ישנו צורך בהול לבצע התערבות כירורגית לסגירת החור שנפער.

אנמיה

תופעה שרבים לא מודעים אליה אך מאפיינת רבים מקרב חולי הקרוהן בעיקר היא אנמיה.

האנמיה מופיעה בקרב החולים משלוש סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא ירידה ביכולת המעי לספוג נוטריינטים שונים (ברזל או ויטמין 12B למשל), השנייה היא הימנעות מצריכה של מזונות מסוימים מתוך פחד שיחריפו את ההתקף והשלישית היא בעקבות דימום מסיבי ממערכת העיכול.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו